Veckans långbänk


Killsnackar en medie-vd om hans förestående preventiva avknipsning. Fikar hos Björn & Benny med världens roligaste medierookie. Tillbaka på min plats ligger en högtrave med album från direktör Billings skivbolag Make it happen. Snart är det helg och här kommer fredagsrapporten. (Och snart lägger jag ut lite bilder osså.)Veckans Tajming (not): Blir inte klok på om det är rätt eller fel tajming för alla som har kommit igång med att sälja upplevelsepaket, så kallade smarta boxar. 

Veckans Papperskramare: Det är alltid roligt att studera hur alla förespråkare av sociala medier vurmar för papperstidningar. Den här gången är det Deeped och Mymlan som avslöjar vilka medier de egentligen sätter främst.

Veckans Värvning: Elisabeth ”Pyttan” Ström bklir uppringd av Paradiset grundare Björn Rietz och swoosch får Reklamförbundet en efterträdare till Pia Grahn Brikell som blir vd för Storåkers. Björn sägs dela Pias fanatism för reklam. I övrigt är de diamteralt motsatta. Björn,en elitist som jämför reklam med konst, figuerar i bakgrunden och är tycks lika hemma på nya medier som Jocke Jonasson, som fick sluta på webbyrån Farfar eftersom han inte förstod webblogiken. Så frågan är hur nöjd Matias Palm Jensen, vd för Farfar och styrelseledamot i Reklamförbundet är med den nya vdn?

Veckans Lansering: Det här är bombastiskt till och med för att vara brittpop. Empire of the Sun kan gå precis hur långt (eller kort) som helst. 

Veckans Bloggkamp: Jonas Leijonhufvud – SvDs dito Hanna Dunér: 13-13. DNs mediebloggare och SvDs dito ligger lika i antal producerade inlägg sedan 11 februari då båda bloggarna var i gång. Hanna skriver dock längre än Johansom skriver mer über. Johan är nice to know medan Hanna är good to know. Vem av de blir först med att berätta om de egna produkternas reklamaffärer?
 
Veckans Come Bort: Var ÄR Claes de Faire?

Veckans Ord: ”Lågkonjan” Står för lågkonjunkturen, Myntat av diverse affärsjournalister. Få se om de tycker det är så roligt när de själva får sparken.

Veckans Pr: Grattis Vasaloppet som med hjälp av intensiv mediebearbetning har lyckats få fin press ring tävlingen. I dag kom segerkransen det långa marknadsföringsloppet i fädernas spår i form av en halvsida i Dagens Nyheter med rubriken:Skidfesten har blivit glödhet för sponsorer.

Veckans Statistik: Storbritannien, Spanien och Portugal har högst användning av sociala medier, enligt Comscore. Är det dags för oss svenskar att vara osociala 2.0?

Veckans Valfrihet: Alla skor på H&M är svarta och kostar något med 99 på slutet.
 
Veckans Konstigaste Pris: Byrån Taste PR har fått filmbranschens pris för Årets Guldtupp/PR-Tupp 2008 för att har ordnat fina gala-premiärer. Öhh…tupp och gala…men grattis då. Marianne Djudic och Richard Lindh firar som g-a-l-n-a.

Comments 3

  1. mymlan wrote:

    Muahaha. Jag läser aldrig Resumé annat än i min RSS.

    (däremot redigerar jag papperstidning hela dagarna på jobbet…)

    Posted 20 Feb 2009 at 18:17
  2. KG wrote:

    Värt att notera angående Veckans PR: De som skrev om Vasaloppets ekonomiska framgångar först gjorde det innan pr-maskineriet satte igång.

    Posted 21 Feb 2009 at 1:16
  3. bezzer wrote:

    är det inte så att konsulter får sparken före fast anställda? på tal om lågkonjan alltså…

    Posted 23 Feb 2009 at 15:29

Skriv en kommentar

Din e-pstadress kommer aldrig att delas eller publiceras. Tvingande fält är märkta *