Östermalmsupporet


Det brukar heta All business is local. Reklambyrån Forsmans & Bodenfors grundare Sven-Olof Bodenfors vände det ett varv till när jag pratade med honom för någon månad sedan: But not all local is business. De två uttrycken innebär att affärer görs upp lokalt, men att allt som sker lokalt inte är affärer.  Det är älgjakten, barn på samma dagis, släktband och alla andra relationsbyggen som får de lokala affärerna att flyta. Utomstående, som vill in och göra lokala affärer, har murar av inarbetade relationer att jobba sig igenom.

En av de viktigaste och mest centrala knutpunkterna i den lokala väven är skolan. Den samlar barn, föräldrar, far och mor föräldrar och andra anhöriga.  Skolan är en stigmatiserad samlingspunkt, som alla har en uppfattning om. Så fungerar det även i Stockholms stadsdelar.

Just nu pågår en ytterst infekterad strid om Engelbrektskolan på finfina Östermalm. Det är en gigantisk skola som samlar uppåt 900 elever. Vad som sker på skolan är alltså en angelägenhet för flera tusen anhöriga. Och många av dem är just nu galet uppretade.

Skolan behöver byta ventilation. Dessutom vill Stockholms stad spränga bort delar av skolgården för att kunna bygga en gymnastiksal och bostadshus.. Skolans måste därför evakueras under flera år. Förändringar vill nog de flesta av oss ha, så länge de inte berör just oss. Så också bland de annars så tyst stretande och pengaräknande Östermalmsföräldrarna. Evakueringsplanerna har skapat ett veritabelt uppror på Östermalm. Här börjar det bli intressant. För hur gör medelklassen och uppåt när den ska bilda opinion mot offentliga makthavare. Jag har inte alla detaljer, men det verkar gå systematiskt till.

Östermalmarna protesterar via
* Masstryck av vädertåliga plastbanderoller, som hängs upp så de syns från skolan. De hänvisar till…
* En stilig sajt, raddaengelbrekt.se.
* En enkät hemskickad till alla föräldrar med frankerat svarskuvert och de tre svarsalternativ: Jag är emot bygget, Jag är för bygget, Jag tänker ta mitt barn från skolan om den ska evakueras.

Många har också hängt ut hemtillverkade banderoller, så att Östermalm bitvis ser ut som Christiania. Upproret visar hur starkt lokala grupper, även inom medelklassen, kan sluta upp kring gemensamma frågor. Politikerna som fattar beslutet kring skolans ombyggnad har fått känna på att all lokalt är inte affärer.

Trackbacks & Pingbacks 1

  1. From Niclas “Deeped” Strandh » Blog Archive » Strandh delar med sig - 2008 12 28 on 28 Dec 2008 at 14:02

    […] ÖstermalmsupporetEtt bra exempel på hur jag tänker integrerad marknadsföring – att använda webben som nod, jobba med uppsökande (adresserad dr) kommunikation som också skapar interaktion och genom mer traditionella kanaler (annonsering, utomhus mm) skapa trafik mot noden och återkoppling till interaktionskommunikationen. […]

Skriv en kommentar

Din e-pstadress kommer aldrig att delas eller publiceras. Tvingande fält är märkta *